Officiellt kval till VM i hyrkart

Swedish Rental Kart Championship (SRKC) är ett årligt event som både fungerar som ett inofficiellt svenskt mästerskap i hyrkart/inomhus-gokart samt ett officiellt kval till hyrkart-VM (KWC). Förkortningen KWC står för Kart World Championship och är ett veckolångt världsmästerskap som går av stapeln den sista veckan i juli varje år.

Historien om SRKC, av Glenn Gyllin

Tanken på att anordna en nationell hyrkarttävling har funnits länge då det har förekommit förr, men med allt för långa mellanrum. Jag har kört hyrkart sedan 1998 och har varit runt på en hel del anläggningar i jakten på tävlingar. Körde som mest mellan 2005-2015 och framförallt hos Mattias Andersson i Linköping där vi förare har varit bortskämda med professionellt bemötande och rättvisa race. Just det här med rättvisa förhållanden brinner jag extra mycket för då det allt för ofta är slumpen som är avgörande inom motorsport. Det finns för mig inget värde i att resa långt till tävlingar och vända hem besviken för att ha fått en dålig kart i racet.

”Det finns för mig inget värde i att resa långt till tävlingar och vända hem besviken för att ha fått en dålig kart i racet.”

I slutet av 2013 riktade jag blicken utomlands för att hitta intressanta tävlingar och fann ett intressant event i Århus (Racehall of Champions). Av en tillfällighet så hade den fina inomhusanläggningen stått som värd för Kart World Championship (KWC), sommaren 2013. Undersökte vad KWC var för något och beslutade mig för att delta 2014 i Brasilien. Blev en fantastisk upplevelse trots att tävlingen påverkades negativ av dålig kvalité på kartarna. Utanför banan så fick jag chansen att träffa likasinnade som hade samma passion för just hyrkart och förstod att tävlingsformatet var ett vinnande koncept.

”Utanför banan så fick jag chansen att träffa likasinnade som hade samma passion för just hyrkart och förstod att tävlingsformatet var ett vinnande koncept.”

Året därpå skulle KWC avgöras i Italien med växlade kartar, vilket är en intensiv upplevelse på en inomhusbana. Jag fick förfrågan från KWC om jag ville arrangera en kvaltävling i Sverige, vilket jag snabbt accepterade. Dels på grund av att det var något helt nytt samt att jag insåg att det här var chansen att få till en nationell tävling i Sverige. Kvalet till hyrkart-VM 2015, som jag kallade tävlingen för, lockade 14st lokala förmågor i Linköping och Rickard Javanainen segrade. Rickard arrangerade själv kvaltävlingen 2016 med samma format.

Under SRKC 2019 i Kungälv maximerades startfältet till 64 st.

Jag återtog ansvaret 2017 och försökte få med förare från andra städer, vilket lyckades. Märkte att intresset var som störst i Göteborg så inför 2018 beslutade jag att Swedish Rental Kart Championship skulle hållas där. Hemmaplansfaktorn var också bidragande till det beslutet. Jakten på förare intensifierades och 43 st kom till start med bland annat representanter från Danmark och Polen. Fortsatte på samma spår och till SRKC 2019 i Kungälv maximerades startfältet till 64 st.

Det finns stor potential i SRKC och målet är att vidareutveckla detta årliga event med ständiga förbättringar. Sammanfattningsvis så är nyckelordet rättvisa där förare får chansen att tävla på lika villkor oavsett ekonomi, socialt nätverk, tekniskt kunnande och material. 

”Nyckelordet är rättvisa, där förare får chansen att tävla på lika villkor oavsett ekonomi, socialt nätverk, tekniskt kunnande och material. ”